Kjedeolje til sykkel – 5 ting du (kanskje) ikke visste, men som du bør vite

Veldig mange tenker at kjedeolje er kjedeolje.
Og at det ikke spiller noen rolle hvilken du bruker på akkurat DIN sykkel. Så feil kan du ta!

Første råd (egentlig mer en ordre) får du her: bruk ikke type motorolje eller andre veldig tyktflytende oljer til sykkelen.
Bruk kjedeolje til sykkel.

Her kommer 5 ting du (fortsatt kanskje)ikke visste:

1.Enhver kjedeolje er bedre enn ingen i det hele tatt

Det absolutt verste for et sykkelkjede er å ikke ha noe olje på seg i det hele tatt. Da blir det gnisninger her og der.
Gnisninger er det verste som finnes, for de fører nemlig til slitasje.
I tillegg til slitasje vil det føre til dårlig funksjon. Bomgiring. Kjede som klatrer og kjede som kiler seg fast.
Ikke bra!
Smør derfor kjedet regelmessig.

2. Og det viktigste du ikke visste om kjedeolje til sykkel- er ikke om kjedeolje..

Vask og rens kjedet regelmessig og spesielt før du legger på ny kjedeolje.
Det tar 3 minutter og sparer deg en formue i slitasjedeler. Og vask alltid kjedet før påføring av kjedeolje.
Kjedeolje I flere lag utenfor flere lag med møkk er en dårlig kombo.

3. Ulike varianter har ulike bruksområder – kjøp mindre flasker

kjedeolje til sykkelDet finnes noen typer universalolje, slik som denne.  Og den, spesielt denne, er bra under ganske mange forhold.
Den blir riktignok aldri best under alle forhold.
Derfor finnes det oljer som er tilpasset tørre forhold, våte forhold og helt ekstreme forhold.
Om du ikke er storforbruker, noe du jo burde være… er det bedre å kjøpe flere, mindre flasker med olje av ulike typer. Istedenfor å kjøpe 1 stor flaske med universal.

Sykler du bare i finvær klarer du deg bare med én type kjedeolje til sykkel.

Da er du av typen som har bare kort sykkelshorts og sykkelskjorte i skapet også?

4. Jo tjukkere olje jo mere søl

Bokstavelig talt! Og i flere dimensjoner!

Er det mye søl ute, les regn, gjørme, snø, sand etc. skal du bruke tjukk olje.

Tjukkere olje er seigere og oppleves mer grisete å påføre.

Olje for tørre forhold er mer tyntflytende og enklere å påføre kjedet. Den tjukkere oljen, ofte referert til som Wet eller Extrem, er tjukkere, fester seg til kjedet, har høyere motstand mot regn og forholder seg “våt” inntil den blir vasket vekk.

Nedsiden er at den samler på seg en del møkk og det må vaskes oftere for å forhindre skade på komponenter.

Bruk den derfor bare når forholdene tilsier det og bytt kassett og kjede når du f.eks. går fra vinter til sommer og bytter til en tørrere kjedeolje.

 

kjedeolje til sykkel

5. Wipe on- wipe off – hvordan påføre riktig.

Her har vi laget en enkel steg for steg- guide til hvordan du bør påføre kjedeolje til sykkel.

kjedeolje til sykkel

  1. Vask kjedet skikkelig rent.
    Bruk gjerne en kjedevasker og bruk enten kjederensprodukter som denne,  eller en annen superhemmelig hjemmelaget blanding du har.
    Det viktigste er at kjedet er rent og all gammel moro er borte.
  2. Påfør oljen på ALLE ledd på kjedet.
    Mange kjører mange runder med kjedet og “lar oljen renne” eller så “sprayspruten står”..
    Det er en uøkonomisk og lite miljøvennlig måte å gjøre det på.Påfør litt saktere og én dråpe per kjedeledd.
    Ta del for del på kjedet til du er ferdig.
  3. Deretter kjører du kjedet gjennom noe runder og gjennom girene, slik at oljen kommer ned i alle ledd og steder det er bra å ha olje.
  4. Helt til slutt- tørk av kjedet med en tørr klut. Her skilles amatørene fra de erfarne!
    Det gjør at mindre møkk fester seg.
    Har du brukt en tørr olje, bør den få tid til å tørke før du bruker den.
    Helst et par timer, men det pleier å være vanskelig for de fleste så da sier vi jo lengre jo bedre..

Kjedeolje til sykkel er en egen vitenskap, men du trenger ikke være vitenskapsmann for å beherske fagfeltet.
Her kan du lett se ut som en ekspert.

kjedeolje til sykkel

Se gjerne vårt utvalg av kjedeolje til sykkel her.  

Ellers så kan du også lese litt mer om det på vår leverandør Bikeworkx sine sider her. 

Your email address will not be published. Required fields are marked *